Co to jest outsourcing IT i dlaczego jego zastosowanie to dobry pomysł?
Funkcjonowanie coraz większej ilości firm w dużej mierze opiera się na wykorzystaniu specjalistycznych programów komputerowych oraz odpowiedniego oprogramowania dostosowanego do potrzeb wykonywanej pracy. Zagadnienia informatyczne i ewentualne problemy związane z działaniem i obsługą sprzętu mają więc ogromny wpływ na efektywność pracowników. Z tego względu kompleksowa obsługa informatyczna staje się coraz ważniejsza, a zlecenia IT coraz częściej kierowane są do firm świadczących usługi outsourcingu.
Definicja usługi Outsourcingu IT
Zacznijmy od tego – czym właściwie jest outsourcing informatyczny? Na czym polega podobna działalność? IT to skrót określający technologię informacyjną. Usługi IT oznaczają więc realizację szerokiego zakresu działań powiązanych między innymi z urządzeniami komputerowymi, wykorzystywanymi w pracy programami i aplikacjami czy witrynami www. Outsourcing z kolei to pojęcie oznaczające powierzenie konkretnych obowiązków specjalistom/firmom zewnętrznym, dla których jest to często podstawowy rodzaj działalności. Zbierając to wszystko w całość, outsourcingiem IT nazywamy przekazanie obsługi informatycznej zewnętrznej firmie, która zapewni nam niezbędne świadczenia działu informatycznego sprecyzowanie indywidualnie wedle naszych potrzeb. Przekazanie informatycznych działań firmie zewnętrznej poskutkuje pozytywnym wpływem na czynniki takie jak redukcja kosztów czy jakość obsługi informatycznej.
Zakres usług zewnętrznego działu IT
Przyjrzyjmy się teraz trochę polu działania zewnętrznego działu IT. Większość firm oferuje szeroki zakres usług informatycznych , takich jak:
- stała opieka IT nad urządzeniami i oprogramowaniem występującymi w firmie
- analiza zapotrzebowania informatycznego firmy i przygotowanie audytu
- tworzenie kopii zapasowych i archiwizacja danych
- wsparcie w zakresie bezpieczeństwa danych wrażliwych- i ogółem - infrastruktury sieciowej
- migracja systemów serwerowych oraz stacji roboczych do środowiska wirtualnego
- zarządzanie stroną WWW, opieka nad domeną, pomoc w zakresie usług hostingowych
- wdrażanie oprogramowań i systemów wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem
Pełny outsourcing IT powinien z powodzeniem zastępować nam pracę profesjonalnego zespołu odpowiedzialnego za działanie i rozwój środowiska informatycznego w naszej działalności.
Ile kosztuje obsługa IT?
Od czego uzależnione są koszty outsourcingu IT? Składa się na nie kilka elementów, chociażby: oferta firmy, z której pomocy zamierzamy docelowo skorzystać, jak również obszar świadczonych usług. W związku z tym, jeśli firma ma w planach przerzucenie niektórych zadań na barki zewnętrznych jednostek, podstawowe znaczenie ma określenie posiadanych potrzeb. Dla kosztów istotną rolę odgrywa też forma korzystania ze wsparcia IT – czy będzie to dla nas tylko jednorazowa usługa, czy stała pomoc w postaci abonamentu.
Jakie korzyści niesie za sobą outsourcing IT?
Co sprawia, że outsourcing usług informatycznych jest dzisiaj tak często wykorzystywany? Oczywiście duże znaczenie ma po prostu wygoda – firmy mogą korzystać z usług świetnie przygotowanych specjalistów, którzy z racji tego, że skupiają się głównie na zagadnieniach powiązanych z IT, posiadają często ogromne doświadczenie. Ponadto klienci mają możliwość określić budżet oraz zakres obsługi IT, jaka ich interesuje, co pozwala na szybkie ustalenie zadowalającej formy współpracy. Korzyści outsourcingu IT są więc bardzo duże, klienci natomiast czują, że znajdują się pod opieką profesjonalistów.
Jedną z największych zalet usługi outosourcingu IT jest eliminacja konieczności tworzenia wewenętrznego działu informatycznego w firmie, co w większości przypadków wiąże się z dużymi kosztami i małą efektywnością. Najprościej mówiąc - załóżmy, że naszemu wewnętrznemu informatykowi zatrudnionemu na etat w naszej działalności będą palić się ręce od pracy przez cały dzień, tydzień czy miesiąc, a zaraz później, po rozwiązaniu wszystkich problemów, zostanie bez zadań i będzie musiał sam sobie szukać zajęcia przez dłuższy czas. Wiadomo, czym to poskutkuje. W przypadku outsourcingu IT, całą obsługę infrastruktury informatycznej będziemy otrzymywać tylko wtedy, kiedy będziemy jej potrzebować, i tym samym płacić, tylko za wykonane zewnętrzne usługi na nasze zlecenie.
Jakie jeszcze wady i zalety outsourcingu IT warto mieć na uwadze? Decydując się korzystanie z usług zewnętrznej firmy, zdejmujemy ze swoich barków wiele obowiązków stricte organizacyjnych. Oznacza to, że nie my musimy skupiać się na zarządzaniu zespołem specjalistów ds. IT, zapewnienia im wyposażenia stanowiska pracy, organizowaniu dla nich szkoleń i ogólnym dbaniu o to, by bardzo dobrze orientowali się we wszystkich doniesieniach branżowych.
Outsourcing informatyczny- podsumowanie
Rozstrzygając tytułową kwestię – zdecydowanie się na usługi outsourcingu i skorzystanie z pomocy specjalistów IT to bardzo dobra decyzja, a do korzyści, które z niej wynikają, należy nie tylko opieka specjalistów, możliwość okrojenia obowiązków, które wynikałyby z konieczności zatrudnienia zespołu IT oraz sama w sobie płatność jedynie za poświęcony czas i wykonaną usługę.
Jeśli chcesz zdecydować się na powierzenie obsługi informatycznej zewnętrznej firmie outsourcingowej, zachęcamy Cię do zapoznania się z naszą ofertą. Pełny zakres obsługi IT przez nas oferowanej znajdziesz w zakładce "OUTSOURCING IT" w menu ulokowanym w górnej części strony.
Więcej informacji: