Charakterystyka stron urzędowych stron internetowych
Podział na strefy np. mieszkańca i turysty to prosty zabieg organizacyjny dla stron internetowych urzędów miast, gmin i powiatów. Wchodząc na stronę internetową administracji publicznej mamy różne oczekiwania w zależności od tego kim jesteśmy. Chętnie zaproponowalibyśmy naszym klientom mechanizm rozpoznawania skąd przychodzi zainteresowany informacją. Niestety na ten moment taka funkcjonalność nie jest precyzyjna i sprowadza się w zasadzie do lokalizacji urządzenia odpytującego stronę. Zatem pozostaje nam właściwa organizacja serwisu internetowego.
W większości wypadków obecnie urzędy decydują się na budowę serwisu WWW z rozbudowanym menu i wieloma blokami informacyjnymi. I tutaj pojawia się znak zapytania czy „upychać butem” w menu tak różne tematy i oczekiwania od
strony WWW jakie mają mieszkaniec i turysta. Czy portal tak zaprojektowany jest przejrzysty?
Strona dla turysty musi mieć swoją dynamikę informacyjną. Na czoło wysuwa się to czym możemy przyciągnąć do odwiedzenia i zainteresować w czasie pobytu. Dla turysty miasto lub gmina to atrakcje, imprezy , noclegi oraz inne informacje związane z pobytem.
Natomiast dla mieszkańca urząd to sprawy, które w nim załatwia oraz szereg informacji znacząco różnych od tych, którymi chcemy zainteresować turystę. Segregacja śmieci, uchwały rady gminy, komunikaty, informacje o remontach oraz dziesiątki podobnych spraw, które urząd powinien zakomunikować mieszkańcom. Czy to obchodzi turystę. Oczywiście że nie!
Urząd to także organizacja, która dosyć często jest partnerem dla inwestorów. Szczególnie tych większych oczekujących zmian infrastrukturalnych. Warto zadbać o prawidłową komunikację z tego typu interesariuszem.
Dla strefy turysty i inwestora bardzo ważna jest wielojęzyczność. Angielski to konieczność. Ale warto pomyśleć również o językach naszych sąsiadów. To bardzo zjednuje do podjęcia kontaktu.
Poniżej prezentujemy strefę turystyczną miasta Zakopane, następnie stronę urzędu.
Strefa turysty w wersji zimowej. Staramy się aby każda pora roku miała inną prezentację graficzną na otwarcie strony. Po lewej menu zmiany strefy i wersja językowa. W przypadku portali turystycznych warto zadbać o integrację z social– media.
Strona urzędu miasta w jej odsłonie wiosennej (krokusy w tle). Charakterystyczne jest bardzo rozbudowane menu. Zakopane to duże miasto. Setki spraw dotyczące mieszkańców musi znaleźć swoje miejsce w organizacji strony.
Dalej prezentujemy przykłady stron przejściowych służących do wyboru strefy:
W przypadku Zakopanego mamy podział na strefę turysty, strefę miejską i kalendarz wydarzeń.
Dla Poronina zrobiliśmy podział na strefę urzędu z wejściem na nowo zbudowaną stronę oraz strefę kultura - turystyka - sport.
Podsumowując. W zależności od specyfiki urzędu sugerujemy podział strony na kilka stref:
• Turysty
• Inwestora
• Mieszkańca
• Kalendarz wydarzeń
Kalendarz wydarzeń w przypadku zakopanego
jest swoistą aplikacją internetową umożliwiającą wszystkim zainteresowanym automatyczne zgłaszanie planowanych imprez mających się odbyć w mieście.
Poniżej formularz zgłoszeniowy do kalendarza. Po zatwierdzeniu przez pracowników urzędu wydarzenia są prezentowane w kalendarzu.
Na koniec przykład zrealizowanej przez nas strony internetowej, na której strefa mieszkańca i turysty jest w ramach jednej platformy.