zmień dział






Zgłoszenie kasy fiskalnej do Urzędu Skarbowego – poradnik

Zgłoszenie kasy fiskalnej do Urzędu Skarbowego – poradnik

Data publikacji: . Zaaktualizowano: 2023.01.31

  1. Krok po kroku jak zgłosić kasę fiskalną do Urzędu Skarbowego
    1. Krok 1 - zawiadomienie o zakupie kasy fiskalnej
    2. Krok 2 - fiskalizacja 
    3. Krok 3 - zawiadomienie podatnika o miejscu instalacji kasy rejestrującej
poradnikNasza firma zaczęła się rozwijać, a my przekroczyliśmy próg zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących? Najwyższy czas zakupić urządzenie fiskalne! O tym,  czym różni się kasa fiskalna od drukarki fiskalnej  możesz przeczytać we wpisie na naszym blogu -  Drukarka fiskalna a kasa fiskalna  (...). Jeszcze przed zakupem kasy lub drukarki fiskalnej podatnik ma obowiązek dokonania czynności związanych z rozpoczęciem jej użytkowania. Przedstawiamy krótki (i aktualny!) poradnik wyjaśniający jak wystosować odpowiednie zawiadomienie o rozpoczęciu ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej do Urzędu Skarbowego. 
 

Krok po kroku jak zgłosić kasę fiskalną do Urzędu Skarbowego

Krok 1 - zawiadomienie o zakupie kasy fiskalnej

Jak zarejestrować kasę fiskalną? Jeszcze przed zakupem urządzenia fiskalnego powinniśmy złożyć do Naczelnika Urzędu Skarbowego stosowne pismo zawiadamiające o rozpoczęciu ewidencjonowania w naszym przedsiębiorstwie. W takim dokumencie powinny się znajdować informacje określające całkowitą liczbę kas (także rezerwowych), które będą wykorzystywane w przedsiębiorstwie oraz wskazujące dokładne adresy instalacji sprzętu. Pismo składamy do Urzędu Skarbowego jeszcze przed fiskalizacją kasy w celu odliczenia 90% jej wartości netto (nie więcej niż 700 zł). 
Co w przypadku kas przenośnych? Rozporządzenie Ministra Finansów nie przewiduje żadnych odrębnych procedur dla przenośnych kas fiskalnych. Ponieważ kasy przenośne nie mają stałego miejsca ich użytkowania, w miejscu adresu należy podać adres siedziby lub adres zamieszkania podatnika. 
 
Uwaga! Jeśli planujesz zakup tylko jednego urządzenia, rejestracja kasy fiskalnej w urzędzie skarbowym może zostać dokonana tylko na formularzu zgłoszenia przez podatnika, który zamieściliśmy tutaj: zawiadomienie podatnika o miejscu instalacji kasy fiskalnej

Krok 2 - fiskalizacja 

Rozpoczęcie ewidencjonowania za pomocą urządzenia rejestrującego musi zostać poprzedzone jego fiskalizacją. O fiskalizacji rozpisywaliśmy się już wcześniej na naszym blogu - Legalizacja kasy fiskalnej. W ramach przypomnienia zaznaczamy, że fiskalizacji dokonać może tylko i wyłącznie uprawniony do tego serwisant. Jak zostało wyjaśnione w rozporządzeniu, fiskalizacja dokonywana jest poprzez jednokrotne i niepowtarzalne uaktywnienie trybu fiskalnego pracy kasy z równoczesnym wpisaniem numeru identyfikacji  podatkowej podatnika (NIP) do pamięci fiskalnej.

Krok 3 - zawiadomienie podatnika o miejscu instalacji kasy rejestrującej

W terminie 7 dni od dnia fiskalizacji urządzenia należy złożyć do Naczelnika Urzędu Skarbowego zgłoszenie danych dotyczących kasy. Zgłoszenie instalacji kasy fiskalnej wiąże się z nadaniem jej unikalnego numeru ewidencyjnego, który dotyczy wyłącznie jednego urządzenia i jego książki. W tym samym terminie zawiadomienie serwisu o miejscu instalacji kasy rejestrującej przekazuje serwisant, który zainstalował kasę. 
 
Zgłoszenie kasy przed podatnika wcale nie jest takie trudne jak mogłoby się wydawać. Jeżeli jednak masz wątpliwości związane z tym tematem, zachęcamy do kontaktu telefonicznego z naszym działem fiskalnym (12) 656 51 58 wew. 50 lub poprzez skrzynkę pocztową: sprzedaz@escsa.pl 
 
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. 2013 poz. 363).
   

Wybrane przez nas

Najpopularniejsze w miesiącu